AcasăSTIRIANPC pregătește măsuri dure împotriva firmelor care încalcă normele de protecție a...

ANPC pregătește măsuri dure împotriva firmelor care încalcă normele de protecție a consumatorilor

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor pregătește un set de măsuri care pot lovi dur afacerile din România ce încalcă legislația de protecție a consumatorilor. Amenzile prevăzute la acest moment sunt drastice și calculate la cifra de afaceri și vor fi aplicate pentru orice, de la etichetarea greșită până la vânzarea de produse expirate, depășirea perioadei de remediere a deficiențelor la produsele în garanție, folosirea de practici înșelătoare sau clauze abuzive. În anumite condiții, afacerile vor putea fi și închise. În prezent, legislația permite firmelor să plătească jumătatea din minimul amenzilor de la ANPC în 15 zile.

Astfel, orice încălcare a legii generale (OG 21/1992) sau a celor specifice de protecție a consumatorilor va aduce o amendă aplicată la cifra de afaceri. Amendă sau chiar lacăt pe ușă Comercializarea de produse care pun în pericol viața, sănătatea sau securitatea consumatorilor, de produse falsificate sau contrafăcute ori neconforme sau folosirea în activitatea de producție și depozitare de spații necorespunzătoare vor atrage amenzi de până la 2% din cifra de afaceri, inclusiv dacă sunt vândute produse în afara termenului de valabilitate. Dacă „fapta a avut ca urmare vătămarea sănătății sau a integrității corporale a uneia sau mai multor persoane”, atunci amenda merge până la 4% din cifra de afaceri. Autoritatea va propune și închiderea definitivă a unității, în acest caz. Totodată, contravenienții sunt obligați să suporte și cheltuielile necesare vindecării persoanelor vătămate.

Informarea incorectă (inclusiv prin etichetare) a consumatorilor va fi amendată cu până la 2% din cifra de afaceri. Și problemele cu garanția produselor ar putea fi drastic sancționate. Legea impune obligația profesioniștilor să remedieze deficiențele apărute la produse sau servicii sau să înlocuiască produsele în garanție în maximum 15 zile. Depășirea acestei perioade este pasibilă de o amendă de până la 2% din cifra de afaceri.

În cazul serviciilor financiare, neinformarea corectă a consumatorului în faza precontractuală a condițiilor contractuale atrage o amendă de până la 3% din cifra de afaceri. Tot de 3% din cifra de afaceri va fi amenda și pentru încălcarea, spre exemplu, a reglementării privind publicitatea corectă privind contractele de credit sau majorarea comisioanelor debitorului după încheierea contractului. O amendă de până la 4% din cifra de afaceri pot primi agenții imobiliari dacă nu informează consumatorii, printre altele, în privința diferitelor deficiențe referitoare la un imobil sau despre prețurile din piață pentru imobilul ce urmează a fi tranzacționat ori pentru nereguli la încheierea contractului de intermediere.

Un alt articol prevede amenzi de până la 4% din cifra de afaceri dacă este împiedicat accesul la control al organelor administrative – în condițiile în care au existat cazuri în care inspectori de la ANPC sau de la comisariatele județene n-au fost lăsați să controleze sau au fost chiar bătuți de administratorii/patronii firmelor. Dacă profesionistul încalcă în mod repetat legea, atunci protecția consumatorilor poate aplica o amendă de până la 4% din cifra de afaceri. Dacă sunt afectate grav interesele economice ale consumatorilor, atunci amenda ajunge, de asemenea, până la 4% din cifra de afaceri, iar autoritatea de control poate dispune și închiderea respectivei unități sancționate contravențional. Neaducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse în termenele și condițiile prevăzute în procesele-verbale de constatare a contravenției precum și ca urmare a rămânerii definitive a hotărârilor instanței de judecată, se sancționează cu amendă contravențională de până la 4% din cifra de afaceri. Dacă unitatea a fost închisă definitiv, atunci agentul constatator propune și interdicția pentru societate, administrator și asociații societății să mai presteze activitățile economice pentru care a fost sancționată societatea, pentru o perioadă de până la 3 ani.

Este introdusă și o modificare la Legea 193/2000 privind clauzele abuzive încheiate cu consumatorii astfel încât operatorii economici să fie obligați să restituie consumatorilor sumele încasate în temeiul unor clauze abuzive, după ce acestea au fost declarate ca atare de instanțele de judecată. Băncile și companiile telecom au fost cele mai sancționațe în baza legii clauzelor abuzive. Acolo unde procesele s-au finalizat și ANPC a avut câștig de cauză, instanța a dispus eliminarea clauzelor abuzive din toate contractele în derulare și din cele noi, însă a respins cererea de restituire a sumelor către debitorii păgubiți.

O altă modificare arată că instanța nu va ține cont de numărul clauzei contractuale și că profesionistul nu va mai putea utiliza respectiva clauză în noi contracte. Prevederea vine în contextul în care operatorii telecom, spre exemplu, care au pierdut în instanță cu ANPC pe clauza privind încetarea contractelor au revenit cu prevederi identice sau similare în noile condiții de afaceri, schimbând doar numărul la care este prezentată respectiva clauză. Profesioniștii ar putea fi sancționați sever pentru Inserarea de clauze abuzive, amenda ajungând până la 5% din cifra de afaceri. Practicile comerciale incorecte Utilizarea de către comercianți a unor practici comerciale incorecte se sancționează cu amendă de 3% din cifra de afaceri. Practicile comerciale înșelătoare se sancționează cu amendă de până la 4% din cifra de afaceri, iar cele agresive cu amendă de până la 3%. Nerespectarea deciziilor luate de conducerea ANPC cu privire la remedierea deficiențelor se sancționează cu amendă de până la 4% din cifra de afaceri.

Tot cu amenzi de până la 3 sau 4% din cifra de afaceri sunt sancționate și încălcările legislației privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăți, schimbarea conturilor de plăți și accesul la conturile de plăți cu servicii de bază.

Vor fi introduse și prevederile unui nou regulament european care va da baza legală pentru inspectorii ANPC să acționeze sub o altă identitate (Mistery shopping), astfel încât să le poată inspecta, testa sau chiar dezasambla, astfel încât să vadă dacă încalcă prevederile legale.

Sursa: profit.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments

Adrian Negrila pe EXPONATUL LUNII IULIE LA MCDR
Gaina Constantin pe EXPONATUL LUNII IULIE LA MCDR
ce e prostia Regiunea Timis-Hateg? pe Regiunea Vest? Poate Timiș-Hațeg
anonimul pe Mircea-Molot
un cetatean responsabil pe Controale sanitare în şcoli
un cetatean responsabil pe Mostră de necivilizație la Banpotoc