[ad_1]
Elevii români ar putea învăța în trimestre, în loc de semestre, de la toamnă, iar acestea să fie structurate în felul următor: septembrie-decembrie, decembrie-martie, martie-iunie.
Eventuala modificare a structurii anului şcolar e în discuție acum între Ministerul Educației, sindicate, asociațiile de părinți și ale elevilor.
În plus, din toamnă, elevii ar putea reveni la şcoală la 1 septembrie, odată cu profesorii. „Nu excludem nicio varianta, nici revenirea la trimestre dacă va exista un consens al profesorilor, elevilor și părinților in acest sens, dar numai după consultări și nu mai devreme de anul școlar 2022-2023”, a spus ministrul Cîmpeanu.
Revenirea la o structură a anului bazată pe trimestre, în locul actualelor semestre, apare ca ipoteză de lucru într-un mesaj publicat de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu pe Facebook.
Cîmpeanu susține că Ministerul este gata să extindă perioada de cursuri a viitorului an școlar, dacă sindicatele, elevii și părinții ajung la un consens.
Mesajul ministrului Educației
“Conform Ordinului de ministru nr. 3.243/5.02.2021 privind structura anului şcolar 2021 – 2022, cursurile vor începe în acest an în data 13 septembrie, se arată în comunicatul Ministerului.
”Dacă și numai dacă principalii parteneri de dialog social ai Ministerului Educației (FSLI, Federația Spiru Haret, Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Asociațiilor de Părinți) ajung la un consens și revin în mod unanim asupra calendarului aprobat în urma consultărilor de la începutul anului 2021, Ministerul Educației are deplina disponibilitate de a reveni asupra calendarului, în sensul extinderii perioadei de cursuri încă din anul școlar 2021 – 2022, atrăgând, însă, atenția asupra deficitului de predictibilitate generat de această eventuală revenire.
Ministerul Educației consideră că predictibilitatea trebuie să rămână un deziderat major în sistemul de învățământ, mai ales acum, când perioada de criză sanitară a impus decizii multiple de schimbare în timp scurt.
Pe de altă parte, Ministerul Educației susține extinderea anului școlar, cu atât mai mult cu cât este necesară recuperarea pierderilor educaționale generate de predarea online.
În orice variantă, Ministerul Educației va avea anul acesta inițiativa de a propune extinderea perioadei de cursuri în învățământul preuniversitar, începând cu anul școlar 2022 – 2023. În acest sens, vor fi inițiate consultări extinse.
Ministerul Educației va lua în considerare orice soluție va rezulta în urma acestor consultări, fără a exclude nicio variantă solicitată de profesori, elevi și părinți, nici revenirea la trimestre, nici extinderea duratei cursurilor și nici altă variantă ce va rezulta în interesul pregătirii elevilor.”
Un apel al Societăţii Academice din România prevede ca anul şcolar următor să fie modificat în felul următor: anul şcolar să înceapă la 1 septembrie, în loc de 13 septembrie.
Față de cum este prevăzut acum prin Ordinul de ministru publicat în februarie, anul şcolar să fie din nou structurat pe trimestre, în loc de semestre, iar acestea să fie structurate în felul următor: septembrie-decembrie, decembrie-martie, martie-iunie.
În continuare elevii vor avea vacanţă de Paşte şi Crăciun, însă vacanţa de vară ar putea fi mai scurtă.
La școală, din 1 septembrie
Mai multe coaliţii din educaţie susţin că cele trei luni de vacanţă de vară afectează procesul de învăţare al celor mici, mai ales în cazul familiilor defavorizate.
De aceea, prin începerea la 1 septembrie, ar fi salvate două săptămâni de învăţare.
Propunerea este însă contestată de mulţi părinţi, potrivit FNAP. Iniţial, Federaţia susţinuse propunerile de modificare a noului an şcolar, însă şi-a restras semnătura după ce mai mulţi părinţi au spus că sunt nemulţumiţi.
Pe de-o parte, dacă anul şcolar s-ar prelungi cu două săptămâni, până în luna iulie, elevii ar avea de suferit din cauza infrastructurii precare din şcoli care, în multe cazuri, nu permite o aerisire corespunzătoare a claselor.
Pe de altă parte, dacă anul şcolar ar începe la 1 septembrie, multe familii nu ar putea să beneficieze de programul „Litoralul pentru toţi”.
Cât priveşte Consiliul Naţional al Elevilor, copiii cred că extinderea anului şcolar nu constituie o prioritate şi că accentul se pune pe calitatea actului educaţional. Mai simplu spus, cât de pregătiţi sunt profesorii să contribuie la formarea elevilor. O discuţie despre extinderea anului şcolar ar fi oportună abia după elaborarea noilor planuri-cadru.
Ministrul Educaţiei spune că, deocamdată, anul şcolar 2021-2022 va începe pentru elevi la 13 septembrie, așa cum e stipulat în ordinul de ministru publicat în Monitorul Oficial în urmă cu două luni.
Poate suferi, însă, modificări dacă principalii parteneri de dialog realizează un nou consens asupra modificărilor.
Adică Federaţia Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți, Consiliul Național al Elevilor şi Federația Spiru Haret.
Ministerul Educaţiei oricum susţine extinderea anului scolar, cu atât mai mult cu cât este necesară recuperarea pierderilor educaționale generate de predarea online.
Sorin Cîmpeanu spune nu este exclusă nicio variantă solicitată de profesori, elevi și părinți – nici extinderea duratei cursurilor, nici revenirea la trimestre, nici orice altă variantă.
Cîmpeanu: revenirea la 3 trimestre „poate fi o variantă de luat în calcul”
Ministerul Educației va propune și va avea anul acesta inițiativa lansării unei consultări pentru extinderea duratei cursurilor începând cu anul școlar 2022-2023. Ministrul Educaţiei consideră ca predictibilitatea rămâne un deziderat major, mai ales acum, când perioada de criză a impus decizii multiple de schimbare în timp scurt.
„Acest an școlar ar urma să înceapă pe 13 septembrie.
Pledăm pentru extinderea duratei anului școlar, dar în același timp e nevoie și de predictibilitate. Ministerul Educației e dispus să ia în considerare reanalizarea structurii anului școlar, cu o singură condiție: această solicitare să fie făcută prin consens de către partenerii de dialog”, a spus ministrul.
„Toți elevii și părinții cunosc o structură. Dacă revenim, asta va crea un deficit de predictibilitate.
Ministerul Educației va propune din timp extinderea anului școlar din septembrie 2022. Ministerul Educației oricum susține extinderea perioadei de cursuri în învățământul preuniversitar, cu atât mai mult cu cât predarea online a generat pierderi, deci e nevoie de timp pentru recuperarea pierderilor”, a adăugat el.
„Sunt argumente pro și contra, e nevoie de consultare publică. Nu excludem nicio varianta, nici revenirea la trimestre dacă va exista un consens al profesorilor, elevilor și părinților in acest sens, dar numai după consultări și nu mai devreme de anul școlar 2022-2023.”, a adăugat el.
Surse: Sorin Cîmpeanu/ Facebook, Digi24, Edupedu.ro
[ad_2]
Source link