[ad_1]
Ce trebuie să faci când renunți la vechiul telefon și cum gestionezi securitatea datelor pe dispozitivele second-hand sunt două întrebări cu care ne-am confruntat fiecare dintre noi.
Smartphone-urile și tabletele pe care le utilizăm pot conține date personale și financiare importante.
Dar, în mometul în care ne hotărâm să le vindem, să le oferim unui apropiat, sau să le dăm la schimb, este necesar să urmăm anumiți pași pentru siguranța datelor, chiar și în cazul unei persoane apropiate.
Rețineți faptul că datele existente pe dispozitive sunt extrem de valoroase pentru infractorii cibernetici, care pot crea situații nedorite, precum șantajul.
Înainte de a șterge definitiv datele de pe un dispozitiv trebuie:
(1) să efectuăm o copie de siguranță (backup) a datelor care încă ne sunt necesare,
(2) să verificăm că știm datele conturilor pe care le accesăm de pe dispozitiv, fără a introduce parola la fiecare logare (ex. aplicațiile de banking, social media, email etc.),
(3) să ne asigurăm că putem utiliza alte dispozitive smart din casă (ex. cameră de securitate, termostat) fără smarphone-ul/tableta la care renunțăm,
(4) să ne asigurăm că putem utiliza măsurile de autentificare în doi pași pentru accesarea conturilor online prin intermediul altui dispozitiv.
Resetarea la setările din fabrică
Pentru ștergerea completă a datelor de pe smarphone/tabletă este necesară utilizarea funcției „Erase all Content and Settings” sau „Factory Reset”.
Activarea funcției va duce la ștergerea datelor personale de pe dispozitiv, precum mesajele, contactele, pozele, parolele, aplicațiile instalate, parolele de Wi-Fi sau istoricul browser-ului. Denumirea funcției, precum și pașii pentru ștergerea datelor pot varia de la un dispozitiv la altul, fiind necesară consultarea instrucțiunilor oferite de producător: Andorid, iPhone, iPad și iPod touch, Chromebook, Windows10, Mac.
Înainte de achiziționarea sau primirea la schimb a unui dispozitiv second-hand, este important de verificat dacă producătorul dispozitivului se ocupă de mentenanța acestuia.
Evitați selectarea acelor dispozitive pentru care producătorul nu mai oferă asistență sau va renunța în curând la asistență (detalii pentru iPhone, ChromeOS, Pixel/Nexus).
Prin alegerea unui dispozitiv fără suport ne putem expune unor riscuri de securitate, întrucât dispozitivul nu mai primește actualizări de securitate de la producător. Mai mult, este posibil să nu fim mulțumiți de performanțele dispozitivului, deoarece producătorul nu mai lansează noi funcții sau alte îmbunătățiri.
Pentru a putea utiliza un dispozitiv second-hand în cea mai bună stare posibilă, este indicată ștergerea datelor personale ale fostului propietar prin accesarea funcției „Erase all Content and Settings” sau „Factory Reset”, sau prin urmarea pașilor indicați de producătorul dispozitivului în acest sens.
De asemenea, este recomandată activarea funcțiilor pentru actualizări automate, a backup automat și deblocărea dispozitivului prin parolă, PIN sau autentificare biometrică (amprentă sau Face ID).
Măsura de ștergere a datelor personale este utilă și în cazul altor dispozitive electronice second-hand, precum smartTV, smart watch, console de gaming etc. La fel ca în cazul smartphone-urilor sau tabletelor, acestea pot conține date personale importante.
Surse:
https://www.ncsc.gov.uk/guidance/buying-selling-second-hand-devices
https://www.ncsc.gov.uk/blog-post/erasing-personal-data-second-hand-devices
Traducere și adaptare Ciprian Buzatu, voluntar CERT-RO
[ad_2]
Source link