Romulus Timar – jumătate de secol în slujba agricultorilor sau cum „Omul sfinţeşte locul”

0
2074

Creată ca firmă specializată pentru aprovizionarea tehnico-materială a agriculturii, acum mai bine de 64 de ani, APROTERRA S.A Simeria a supravieţuit încercărilor timpului şi vremurilor,fiind azi extrem de solicitată şi apreciată de agricultorii şi întreprinzătorii din multe zone ale ţării.Lumea îi mai zice şi acum Baza 20,asa cum s-a numit de dinainte de  ‘89,dar în timp numele deşi schimbat, a devenit renume. Datorită în principal oamenilor ce lucrează aici.

O astfel de performanţă a fost posibilă doar printr-un management de excepţie,completat de calităţile umane  deosebite ale unei echipe de profesionişti ce a rezistat tuturor încercărilor.Şi nu au fost puţine,nici uşoare, după cum avea să ne destăinuiască directorul acestei societăţi,domnul inginer Romulus Timar.

– Când  a inceput activitatea în această unitate domnule director?

La 15 ianuarie 1949 a a fost creată Baza de Aprovizionare pentru Agricultură Simeria,ca unitate specializată pentru aprovizionarea tehnico-materială la nivel regional a întreprinderilor ce activau în agricultură şi  industrie alimentară.

– Depăşind cu mult o jumătate de secol de activitate,unitatea de la Simeria a avut un parcurs îndelungat care a trecut şi prin furcile caudine ale privatizării,fiind iată tot în topul firmelor de profil.Cum s-au petrecut toate acestea?

În anul 1990 în România erau 43 de astfel de firme specializate.Acum mai sunt doar 6. Privatizarea a început în anul 1993.Noi suntem prima firmă de acest profil privatizată.Am ales metoda MEBO şi putem spune că firma aparţine astfel celor care au muncit şi muncesc în ea.Chiar şi după pensionare.La început personalul a fost format din 24 de salariaţi,în anul 1990 ajungându-se la 80 de angajaţi.În prezent în societatea noastră lucrează 30 de salariaţi.

– Ce schimbări a adus  perioada de după 1990 şi privatizarea,  atât în profilul unităţii dumneavoastră cât şi în viaţa angajaţilor?

Prima schimbare a fost în ceea ce priveşte profilul societăţii. În anii ’90 apărând numeroase firme care comercializau produse similare cu ale noastre a trebuit să ne diversificăm  activitatea. Diversificarea a fost cuvântul de ordine.Astăzi activitatea destinată agriculturii reprezintă numai 25% din cifra de vânzări.Putem acum deservi domenii din cele mai diverse,de la cel construcţiilor la cel  energetic,piese de schimb şi materiale pentru construcţii mecanice,siderurgie până la exploataţiile forestiere.O altă schimbare hotărâtoare a intervenit în mentalitatea oamenilor,a angajaţilor.Aceştia privesc firma ca pe o a doua lor casă ,cu ataşament şi cointeresare,disciplină liber consimţită,solicitudine faţă de clienţi.Mulţi dintre angajaţi vin şi după pensionare să dea o mînă de ajutor.Drept urmare firma s-a menţinut în parametri de eficienţă.

-Aţi amintit de oameni, de schimbarea mentalităţii .Ocupă un loc important factorul uman în strategia dumneavoastră managerială?

Omul şi problemele lui sunt esenţiale pentru bunul mers al oricărei activităţi.Trebuie să fim atenţi la nevoile angajaţilor pentru ca şi ei la rândul lor să fie atenţi la nevoile clienţilor.Avem personal extrem de calificat şi motivat.Avem angajaţi din corpul ingineresc dar şi specialişti IT.Tot ceeace e nevoie într-o firmă ca a noastră.Fiecare e important la locul şi  nivelul competenţei dovedite.Acordăm atenţie specială tinerilor şi formării lor profesionale dar şi celor cu vechime şi experienţă,până la pensionarii noştri ce rămân luni şi ani să ne ajute.Astfel am ajuns să nu fim doar simpli vânzători,ci şi consilieri apropiaţi ai clienţilor.De aceea avem în prezent peste 280 de beneficiari şi lucrăm în sistem de aprovizionare la comandă,curierat în 24-48 de ore.

– Sunt aspecte deosebit de interesante şi  aveţi o activitate impresionantă ca manager.În curînd împliniţi 50 de ani la conducerea acestei firme.Nu aţi avut şi nu aveţi şi greutăţi în activitatea dumneavoastră?

– Sunt probleme ca în oricare domeniu de activitate.Clienţii şi colaboratorii noştri pot confirma că în timp am reuşit să ne creăm credibilitate şi parteneriate viabile.Totuşi nu pot să nu menţionez că scăderea puterii de cumpărare generale ne afectează şi pe noi ca şi pe beneficiari.Apoi datorită marketigului nostru specific şi a sistemului de plată utilizat avem nevoie de credite de la bănci.Deoarece lucrăm cu termene de plată diverse la 30, 60, 90 de zile,iar pentru unii agricultori acceptăm plata după recoltare apelăm uzual la mecanismele bancare.Pot spune că avem o colaborare foarte bună cu băncile partenere,dar,parcă comisioanele sunt prea mari şi astfel ne diminuează  şi din fondurile destinate investiţiilor şi dezvoltării.

100_3216

– Mărturisesc că este extrem de greu să pot cuprinde într-un scurt interviu o activitate atât de prodigioasă,de durată şi absolut performantă.Totuşi vă rog să încercaţi domnule director să  definiţi deviza firmei dumneavoastră în câteva cuvinte.

– As putea spune pe scurt: diversitate,solicitudine,preţ competitiv  toate adaptate la nevoile clientului.

Eu aş mai adăuga doar o scurtă remarcă care să definească aceste realizări obţinute prin muncă şi dăruire impresionante.Este de fapt o vorbă înţeleaptă din vechime care afirmă că „Omul sfinţeşte locul” .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.