Ministerul Sănătății a lansat în dezbatere publică un proiect de Hotărâre conform căruia urmează să fie descentralizată activitatea direcțiilor de sănătate publică. Se propune înfiinţarea a opt autorităţi teritoriale de sănătate publică, prin reorganizarea direcţiilor de sănătate publică şi transferul activităţilor către administraţia locală.
Autoritatea Teritorială de Sănătate Publică (ATSP) ce va coordona cele patru județe din vestul României – Arad, Caraș-Severin,Hunedoara și Timiș – va avea sediul la Timișoara și va funcționa ca un serviciu deconcentrat al Ministerului Sănătății, cu personalitate juridică. Actualele direcții județene de sănătate publică vor fi transformate în oficii de sănătate publică (OSP) fără personalitate juridică.
ATSP şi OSP se organizează şi funcţionează în sediile şi locaţiile în care funcţionează în prezent direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti. Domeniile de activitate ale ATSP sunt: sănătatea publică, inspecţia sanitară de stat, laborator de investigaţii şi radiaţii. ATSP sunt finanţate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sănătăţii. ATSP pot primi sume şi din veniturile proprii ale Ministerului Sănătăţii pentru finanţarea acţiunilor şi activităţilor, conform legii”, se arată în proiect.
Principalele domenii de activitate ale Autorităţilor Teritoriale de Sănătate Publică sunt sănătatea publică şi inspecţia sanitară de stat.Proiectul de act normativ mai prevede că se transferă de la direcţiile de sănătate publică judeţene şi cea a municipiului Bucureşti, către administraţia publică locală, mai multe activităţi, printre care: coordonarea unităţilor sanitare aflate în reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale, evaluarea modului de asigurare a asistenţei medicale curative şi profilactice, monitorizarea aplicării normelor de funcţionare a unităţilor medicale, indiferent de forma de organizare, şi urmărirea aplicării criteriilor referitoare la calitatea serviciilor medicale De asemenea, ATSP trebuie să organizeze şi să coordoneze asistenţa medicală în caz de calamităţi, catastrofe şi situaţii deosebite. Astfel, instituţiile şi unităţile sanitare care asigură asistenţa de sănătate publică, în cazul apariţiei unui focar de boală transmisibilă, precum şi în situaţia iminenţei izbucnirii unei epidemii, au obligaţia să dispună măsuri specifice.
Conducerea ATSP este asigurată de un director executiv, funcţionar public de conducere, care este ajutat de un comitet director compus din directorul executiv, şef departement sănătate publică, inspectorul şef teritorial, şeful serviciului economic şi coordonatorul centrului operativ de urgenţă. Conform proiectului, conducerea oficiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti este asigurată de un şef serviciu.
Inspectorii sanitari de stat din cadrul ATSP sunt împuterniciţi pentru activitatea de inspecţie sanitară de stat de către ministrul Sănătăţii, la propunerea inspectorilor şefi teritoriali şi cu avizul conducerii structurii de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii.
Numărul maxim de posturi ale ATSP şi OSP este de 2.880 posturi, iar repartizarea se face prin ordin al ministrului Sănătăţii, ţinând cont de demografie, suprafaţa judeţului, numărul de unităţi sanitare şi importanţa din punct de vedere al staţiunilor turistice, punctelor de frontieră şi al numărului de instituţii de învăţământ superior. Salarizarea personalului ATSP se face potrivit prevederilor legale aplicabile funcţionarilor publici şi personalului contractual din cadrul administraţiei publice centrale, se mai menţionează în proiect.
În proiect se precizează şi că ATSP dispun, pentru activităţile specifice de inspecţie sanitară, de autoturisme, cu un consum lunar de carburanţi de 300 litri/lună/autovehicul.
Proiectul de HG este în dezbatere publică până la 1 decembrie.