Municipalitatea timișoreană va lansa în această vară licitația pentru cumpărarea a șapte vaporeto care vor asigura transportul urban în comun pe Bega, începând de anul viitor, noile mijloace de călătorie urmând să fie gestionate de Regia Autonomă de Transport. Acestea vor avea ca principal rol decongestionarea și fluidizarea circulației în oraș.
Primăria a lansat în toamna trecută lucările de amenajare a malurilor Canalului Bega pe tronsonul timișorean, proiect în valoare de peste 25 de milioane de lei cu finanțare europeană, pentru a-l face navigabil.
[quote_box_center]Amenajarea malurilor ajută foarte mult, într-o etapă următoare, la transformarea Canalului Bega într-unul navigabil. Așa cum ne-am dorit, vom achiziționa șapte ambarcațiuni ușoare, de tip vaporeto, pentru agrement și pentru transportul de persoane. Ne pregătim pentru introducerea transportului naval în municipiu, ca alternativă la cel actual și crearea infrastructurii specifice transportului public pe Canalul Bega. Vor fi montate case pentru vinderea biletelor și amenajate nouă stații de ambarcare/debarcare”, a declarat marți presei primarul Nicolae Robu. [/quote_box_center]
Reducând traficul rutier, prin utilizarea căii acvatice, va scădea poluarea, pentru că estimările prevăd că peste 15.000 de persoane vor utiliza anual vaporeto pentru transportul în comun și 17.000 de bicicliști vor rula pe pistele amenajate pe malurile canalului.
Pe de altă parte, Alexandru Bărboi, șeful Oficiului de Căpitănie Timișoara (OCT), a realizat un studiu ce propune crearea unui port naval și industrial la periferia municipiului și care ar crea suplimentar câteva sute de noi locuri de muncă.
[quote_box_center]Reluarea navigației pe Bega ar crea o alternativă economică pentru transportul de mărfuri și pasageri, în special pentru cel al produselor de dimensiuni mari și perisabilitate mică. Prin realizarea conexiunii cu Dunărea, este posibil accesul direct la coridorul de transport VII Dunăre — Mein — Rin, care traversează Europa Centrală și de Vest și asigură legătura dintre Marea Neagră și Marea Nordului. Între 1888-1950, o mare parte a transporturilor de la și spre Timișoara se desfășura prin portul dunărean Baziaș, cu care Timișoara era legată prin calea feroviară Timișoara — Vîrșeț — Iasnovo — Baziaș”, a declarat specialistul naval Alexandru Bărboi. [/quote_box_center]
Bega este primul canal navigabil de pe teritoriul actual al României, construit între anii 1728-1760; amenajarea lui definitivă s-a făcut mai târziu, pentru exploatarea bogățiilor Banatului, dar și pentru reducerea pericolului de inundații.
În noiembrie 1732, pe canal a circulat primul vapor, până la Pancevo. Din cauza dificultăților de navigare, în special a numeroaselor praguri de nisip, traseul a fost abandonat. În anul 1857, Canalul Bega a fost utilizat pentru transportul unui lot de patru locomotive aduse la Timișoara din Austria, cu care au fost înzestrate primele garnituri de tren care au circulat pe relația Timișoara — Stamora Moravița — Iasnovo — Buziaș.
Canalul Bega are o lungime de 44 km pe teritoriul României și 72 km pe cel al Serbiei, este cale navigabilă eficientă și ieftină până la Dunăre și Rin, având o legătură directă pentru transportul mărfurilor și al pasagerilor până la Rotterdam.
Primele curse de pasageri pe Canalul Bega au avut loc în anul 1869, când se transportau anual, cu vapoarele, peste 50.000 de oameni, ajungând la peste 500.000 de oameni în 1944.
Sursa: Agerpres