Apicultorii vor primi 4 milioane de lei printr-un ajutor de minimis pentru a compensa o parte din pierderile înregistrate în acest an, a declarat, vineri, vicepremierul Daniel Constantin, ministru al Agriculturii și Dezvoltării Rurale, la Târgul Național al Mierii.
[quote_box_center]Am gândit un program de minimis, o Hotărâre de Guvern, pentru a ajuta apicultorii care au avut o producție mai slabă în acest an. Ea se află pe site-ul MADR, iar până atunci la rectificarea bugetară de la sfârșitul lunii avem timp să legăm HG împreună cu reprezentanții asociației pentru acolo sunt doar câteva propuneri. Este vorba de o sumă de 4 milioane de lei care va fi pusă la dispoziția crescătorilor de albine pentru a compensa o parte din pierderile înregistrate în acest an din cauza ploilor”, a spus ministrul Agriculturii.[/quote_box_center]
Ajutorul de minimis se acordă întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul apicol, în domeniul producţiei primare, şi care au cheltuieli suplimentare necesare continuarii ciclului de producţie, cauzate de fenomenele hidrometeorologice nefavorabile din perioada mai – iulie 2014. Sumele reprezentând ajutoare de minimis se plătesc întreprinderilor până la 28 februarie 2015.
Schema de ajutor de minimis nu se aplică următoarelor categorii de ajutoare:
a) ajutoarelor a căror valoare este fixată pe baza preţului sau a cantităţii de produse cumpărate sau introduse pe piaţă;
b) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
c) ajutoarelor condiţionate de utilizarea cu precădere a produselor naţionale faţă de produsele importate.
Ce condiţii trebuie să indeplinească întreprinderile care vor să primească ajutor de minimis
a) să solicite ajutoare de minimis conform prevederilor prezentei hotărâri;
b) să aibă familiile de albine înscrise în Registrul agricol;
c) să aiba familii de albine într-o zonă afectată de condiţii hidrometeorologice nefavorabile conform informaţiilor transmise de Centrele de Meteorologie Regionale sau din cadrul Administraţiei Naţionale de Meteorologie sau să se fi deplasat în pastoral cu familiile de albine într-o zonă afectată, lista zonelor este prevăzută în Anexa
d) să aibă stupii identificaţi conform Sistemului unitar de identificare a stupinelor şi stupilor, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 119/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
e) să dețină carnetul de stupină
f) în cazul achiziționării de suplimentele nutritive şi biostimulatorii acestea trebuie să fie notificate la Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar;
Cum se va calcula ajutorul de minimis acordat
Sprijinul financiar reprezentând ajutor de minimis potrivit prezentei hotărâri, se acordă beneficiarilor definiţi la art. 5 pentru cheltuielile suplimentare efectuate de aceştea, suportate ca urmare a fenomenelor hidrometeorologice nefavorabile din perioada mai – iunie 2014, în cuantum de:
a) – până la 50% din cheltuielile efectuate cu achiziția hranei necesare menținerii efectivului de familii de albine, dar nu mai mult de 4 lei/ familia de albine pentru o stupină de până la 75 familii;
b) până la 50% din cheltuielile efectuate cu achiziția hranei necesare menținerii efectivului de familii de albine, dar nu mai mult de 7,5 lei/familia de albine pentru o stupină cu peste 75 familii;
Valoarea totală a ajutorului de minimis care se acordă unei întreprinderi/întreprinderi unice nu poate depăşi suma de 15.000 euro pe durata a trei exerciţii financiare, în cursul exerciţiului financiar actual şi în cele două exerciţii financiare precedente.
Ce documente trebuie să depună un potenţial beneficiar
a) copie a BI/CI al/a solicitantului persoană fizică, sau după caz, împuternicire/procură notarială şi o copie a BI/CI al/a reprezentantului legal;
b) copie a certificatului de producător vizat la zi, în cazul persoanelor fizice;
c) copie a certificatului de înregistrare la Registrul Comerţului/Registrul naţional al asociaţiilor şi fundaţiilor, sau a actului în baza căruia îşi desfăşoară activitatea, în cazul persoanelor juridice, precum si copie a BI/CI a împuternicitului persoană fizică;
d) dovadă cont activ bancă/trezorerie;
e) adeverinţa în original, care să ateste, conform înscrisurilor din Registrul agricol, efectivul de familii de albine deținut;
f) copia facturii fiscale de achiziție a hranei pentru efectivul de familii de albine, factură emisă în perioada mai – noiembrie 2014.